July 13, 2013

Jangan ambil mudah, didiklah anak-anak dari awal....


SIKAP segelintir ibu bapa yang mengambil mudah mengenai didikan awal anak kerana menganggap si kecil itu tidak mungkin dapat memahami pelajaran, bukan saja merugikan kanak-kanak, malah ibu bapa sendiri.



Sebahagian ibu bapa pula meletakkan usaha mendidik pada bahu guru semata-mata kerana berasa mereka tiada masa atau tiada kemahiran mendidik, sedangkan mengajar anak kecil tidak perlu secara formal, malah lebih mirip kepada bermain. 
Untuk mendidik kanak-kanak, kaedah serius seperti yang diamalkan orang dewasa tidak sesuai digunakan kerana tumpuan mereka terlalu mudah terganggu. Oleh itu, menerusi cara bermain dan melakukan pelbagai aktiviti menyeronokkan, akan membantu dalam sesi pembelajaran yang berkesan. 

Ada ibu bapa berasa tugas mengajar adalah tanggungjawab guru di sekolah, manakala mereka pula hanya memberi sokongan daripada segi moral dan kewangan bagi memastikan kejayaan anak dalam bidang akademik, bukannya memainkan peranan utama. 



Inilah kebenaran ibu bapa zaman sekarang. Kasihanilah pada anak-anak kerana anak-anak adalah cermin kepada ibu bapa mereka.



Anak-anak adalah cermin kepada ibu bapa mereka. Kajian mendapati selain faktor genetik, kanak-kanak mudah meniru persekitaran mereka dan ibu bapa adalah individu yang paling penting dalam hidup mereka, bukannya orang lain. 

“Jadi tidak wajar menyerahkan sepenuhnya tanggungjawab mendidik anak kepada guru semata-mata, pengasuh atau lebih buruk lagi pembantu rumah. 

“Terdapat lima perkembangan utama yang perlu diberi perhatian dalam pendidikan awal kanak-kanak iaitu perkembangan fizikal, bahasa, kognitif, sosio-emosi dan moral. 



“Bagaimana untuk mengharapkan anak yang pintar, rajin serta mempu­nyai pekerti mulia jika ibu bapa pula sebaliknya? Ibu bapa adalah guru terbaik buat anak-anak mereka,” katanya. 

Didikan awal kanak-kanak banyak bergantung kepada personaliti atau gaya keibubapaan itu sendiri. Secara umumnya, ada empat cara yang boleh membentuk keperibadian anak-anak iaitu penguasaan, pengawalan, menyenangkan dan menenangkan hati. 

Menurutnya, ibu bapa yang cenderung melindungi atau terlalu mengawal anak mereka secara tidak langsung akan mengehadkan daya saing serta memandang rendah keupayaan anak mereka untuk berdikari. 

Contohnya, ada ibu bapa yang masih membiarkan anak mereka memakai lampin pakai buang walaupun umur menjangkau lima tahun, sedangkan kemahiran terbabit boleh dilatih seawal usia dua tahun lagi iaitu apabila anak berkenaan mula pandai bercakap dan menyatakan kemahuan kendiri.

Bayi lahir dengan berbilion juta sel neuron otak dan amat merugikan sekiranya sel terbabit tidak dirangsang dengan baik kerana ia akan mati begitu saja. 

“Kajian menunjukkan kanak-kanak yang berumur kurang daripada empat tahun mempunyai daya serapan yang amat tinggi iaitu 200 peratus berbanding selepas melewati usia berkenaan. 




Mengajar anak kecil memerlukan kaedah seperti membaca yang menggunakan tiga kemahiran penting iaitu mengecam bunyi atau huruf, memahami bahasa yang dibaca serta mengaitkan cerita yang dibaca dengan pengalaman individu. 

Kemahiran menulis pula memerlukan kesediaan pada motor halus dan ia satu kaedah yang paling berkesan, mudah dan sistematik menerusi fonetik dan multisensori. 

“Melalui kaedah ini, anak-anak hanya perlu menyebut bunyi tanpa perlu mengeja. 
Jadikan ia sebagai tabiat, tidak perlu lama, sekurang-kurangnya 10 hingga 15 minit sehari. 



“Selain itu, bagi mening­katkan kemahiran anak untuk belajar membaca dan menulis, ibu bapa juga perlu memilih perisian yang berfaedah untuk anak-anak mereka,” katanya. 

Jika anak-anak tidak didedahkan dengan kemahiran membaca dan menulis seawal mungkin, mereka mungkin akan ketinggalan dalam bidang pelajaran. 



Apabila keyakinan diri tergugat, kanak-kanak itu secara automatik akan kurang memberi tumpuan kepada apa yang diajar guru ketika mula memasuki sekolah, sebaliknya lebih gemar bermain. 

Kanak-kanak yang diang­gap lemah oleh guru sete­rus­nya akan diletakkan di kedudukan meja di belakang kelas. Ini menyebabkan mereka seolah-olah dipinggirkan kerana kurang memberi tumpuan dan seterusnya menganggap diri sendiri tidak bagus hingga terus tercicir. 

Disebabkan itu, didikan awal penting untuk anak-anak sejak usia muda kerana ia bukan saja memberi mereka pemahaman dan membantu mereka belajar membaca dan menulis dengan lebih cepat, tetapi lebih penting keyakinan diri mereka meningkat secara mendadak. 


Apabila mereka mula memasuki sesi persekola­han dengan keyakinan yang tinggi, kanak-kanak itu memberi tumpuan kepada pengajaran guru dalam kelas, sekali gus membantu mereka semakin meningkat dalam akademik, seterusnya menjadi pelajar cemerlang. InshaALLAH...

-Teacher Nanie

No comments:

Post a Comment

Ada sebarang pertanyaan? Please ask in the comments or tweet me, feel free to follow my twitter @teachnanie and instagram @teachnanie, inshaALLAH I’ll try to answer it. Thanks