January 08, 2014

10 Perkara Setiap New Homeschooler Perlu Tahu

Berikut adalah 10 perkara yang setiap homeschooler baru perlu tahu - some been there, done that tips! Untuk permulaannya nampak macam scary, tetapi percayalah ianya sesuatu yang very exciting and sesuatu yang tidak ternilai buat anda. Have joy in your journey and know that you are not alone.

1. Tidak ada kurikulum sempurna - Jangan menghabiskan masa anda setiap kali untuk mencari kurikulum yang sempurna. Apa jua yang anda lakukan bersama anak-anak adalah suatu kurikulum yang sangat menyeluruh. Always to get connected with the kids.



2. Relationships are more important than books - Kadang-kadang ia perlu untuk mengetepikan buku-buku dan bekerja pada sebuah relationships. School at home adalah lebih kepada gaya hidup keluarga , ia bukan sepenuhnya suatu bentuk sekolah seperti di tadika/ nursery.

3. Do what works with your family – Pastikan fokus anda pada apa yang anda perlu buat untuk anak-anak anda yang telah di homeschoolkan, jangan sekali-kali compare apa yang kita buat dengan orang lain telah lakukan. Anda lebih kenal keluarga anda yang telah anda bina selama ini.

4. Be willing to let some things go – Sesuatu yang sangat mencabar untuk mempunyai rumah dihiasi dengan sempurna, rumah spotlessly bersih, baju yang berlambak perlu dicuci dan makanan yang biasa akan tersedia di atas meja setiap hari. Nampak macam buat ala kadar, yang sebenarnya anak anda sihat dan di jaga dengan elok di rumah. Jangan risau, anda tidak gagal pun sebagai seorang isteri, ibu atau guru ok.

5. Fleksibel – Waktu bersama anak memang terlalu fleksibel. Jika ibu/ keluarga anda ingin ajak berjalan ke mana-mana, pastikan anda sememangnya sudah bersedia untuk untuk lebih fleksibel dan spontan , ia boleh menjadi sebahagian daripada hari-hari pembelajaran yang terbaik untuk anak-anak sebenarnya.

6. Set goals – How do you know how far you’ve come if you don’t know where you started?

7. Write a mission statement – Write down your “why” so you can refer to it on those crazy “why am I doing this?” days

8. Expect criticism – Not everyone is going to agree with your decision to homeschool.  Be confident you are making the right choice for your family.

9. Everyone feels like quitting at some point – It’s true.  Everyone feels like throwing in the towel at some point.  Really.

10. Sentiasa berseronok bila bersama keluarga, setiap pelajaran tidak perlu untuk rasa seronok! - Some things in life just have to be done whether we find them fun or not.  Same is true of school.  Sometimes we have to buckle down and do hard things.

Selamat datang ke dunia indah homeschool!


No comments:

Post a Comment

Ada sebarang pertanyaan? Please ask in the comments or tweet me, feel free to follow my twitter @teachnanie and instagram @teachnanie, inshaALLAH I’ll try to answer it. Thanks